הטיפול במפגעי הרעש מנתב"ג

דף הבית >> המוקד לטיפול בבעיות רעש >> הטיפול במפגעי הרעש מנתב"ג
 
מזה תקופה ארוכה המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל - מלר"ז (ע"ר) פועלת במרץ על מנת לנסות ולתת מענה למאות אלפי האזרחים החיים במרחב שדה התעופה הבין-לאומי בן-גוריון וסובלים קשות ממטרדי רעש המטוסים. רעש המטוסים מנמל התעופה בן-גוריון אינו מטרד חדש - הוא מהווה מטרד קשה כבר שנים רבות מאוד. רובם של האזרחים סובלים מרעש המראות המטוסים, אך חלק לא מבוטל סובל גם מרעש הנחיתות. 

במסגרת פעילותה, למדה מלר"ז באופן מעמיק את בעיית הרעש מנתב"ג, המהווה נושא סבוך ומורכב הנוגע לחברות תעופה רבות, רשויות מקומיות ומשרדי ממשלה. לאורך התהליך נערכו סדרת פגישות עם אנשי רשות שדות התעופה, נציגי רשויות מקומיות, הממונים על תחום הרעש במשרד להגנת הסביבה, אנשי רשות התעופה האזרחית ועוד.

 
 
צילום: Dmitry A. Mottl
סקירה קצרה על נושא הרעש מנתב"ג
 
תפעול שדה התעופה בן-גוריון נעשה בהתאם ועל פי תוכנית המתאר הארצית 2/4 המהווה את המסגרת החוקית, התכנונית והתפעולית על-פיה מופעל שדה התעופה. תכנית המתאר הארצית קבעה תבנית תפעול מפורטת להפעלת שדה התעופה בכל הנוגע להמראות ונחיתות של כלי טיס והשפעות הרעש שלהם על מרחב נתב"ג. כחלק מתוכנית המתאר הארצית נערך תשריט מתחמי רעש מטוסים ("תשריט מס' 3") והוא קובע מה יהיו תחומי הרעש המותרים במרחב נתב"ג בעיקר לענין שימושי הקרקע ורמת המיגון האקוסטי הנדרש למבנים הרלוונטיים. מטרת התשריט היא לקבוע  את זכאות הטיפול במבני מגורים קיימים לשם הפחתת הרעש בתוכם.
 
התשריט נדרש להיות מעודכן אחת לחמש שנים והוא מפוקח על-ידי ועדה ציבורית ו-ועדה מקצועית, שתפקידן בין השאר לקבוע אם מפת הגבלות הבנייה בגין הרעש הכלולה בתשריט משרתת את מטרתה או שמא עליה לגדול או לקטון. תכנית המתאר הארצית מחייבת את רשות שדות התעופה למזער את השלכות רעש המטוסים, הן באמצעות התוויית תבנית תפעול מועדפת להמראות ונחיתות, וכן באמצעות הוראות בדבר מיגון אקוסטי של מבנים עתידיים וקיימים. תכנית המתאר הארצית קבעה גם הוראות מפורטות על הבקרה הסביבתית של מרחב נתב"ג, לאורה נפרשה מערכת ניטור רעש אשר מנטרת את רעש המטוסים הממריאים מהשדה באופן רציף 24 שעות ביממה (ראה הסבר על מערכת הניטור למטה).
 
ניטור הרעש וסיפי הרעש המותרים
 
נקבע מערך סביבתי אשר נדרש לנטר את מפלסי הרעש תחת פיקוח של ועדה מקצועית ו-ועדה ציבורית. רשות שדות התעופה היא האחראית על הפעלת מערך ניטור הרעש במרחב נתב"ג. נכון להיום קיימות במערך הניטור עשר תחנות מדידה. לכל תחנה נקבע סף רעש משלה. ספי הרעש בכל תחנה נקבעו על-פי סטטיסטיקה שנעשתה למדידות רעש של המראות מטוסים מסוגים שונים שנעשו לפני כ-15 שנה משדה התעופה. במילים אחרות, לפני כ-15 שנים מדדו את נתוני הרעש לאלפי המראות משדה התעופה, עשו מהן ממוצע וקבעו שאחוז מסוים מעל הממוצע יחשב לחריגה.
 
שינוי ספי הרעש יכול להיעשות רק על-פי החלטה לשינוי תבנית התפעול הבסיסית לשדה, הקבועה בתוכנית המתאר הארצית. כלומר, רק לאחר הליכי תיכנון ואישורים ארוכים ומורכבים, אשר משמעותם הוא שינוי התוכנית המתאר הארצית. באתר רשות שדות התעופה מוצגים, מדי חודש, נתוני הניטור החודשיים שלה ובהם פירוט של החברות החורגות עם נתוני החריגות והנתונים התפעוליים של כלי הטייס החורג.
 
הממצאים
 
מבדיקותיה של מלר"ז נלמד כי חריגות הרעש רבות בוצעו על-ידי מטוסי חיל-האוויר ומטוסי חברות אזרחיות כמו חברת אל על ועוד. כמו כן, נמצא כי חריגות רעש ממטוסי נוסעים הן נמוכות יחסית ביחס למטוסי המטען הגדולים.
יצויין כי בסיס חיל האוויר (בח"א 27) התפנה ממתחם נתב"ג על מטוסיו במהלך בשנת 2008, ולפיכך בעיית הרעש ממטוסים אלה נפתרה לחלוטין. מטוסי התובלה של חברת אל על  הם מטוסי "בואינג" 747 – 200, הממריאים בדרך כלל עם מטען כבד ו/או עם כמות דלק גדולה בטיסות ליעדים רחוקים. 
 
פעולותיה של המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל - מלר"ז (ע"ר)
 
במסגרת סמכותה הסטטוטורית של מלר"ז בחוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות), תשנ"ב-1992, שלחה העמותה למספר חברות תעופה שנמצאו חורגות על פי דו"חות ניטור הרעש של רשות שדות התעופה התראות טרם נקיטת הליכים משפטיים. המכתבים נשלחו לחברות אל-על, אוורגרין (מארה"ב), ק.א.ל – קווי תעופה לישראל, ו-ולגה דנייפר, קאליטה (מארה"ב). בנוסף לכך, שלחה מלר"ז על פי מעמדה הסטטוטורי שבחוק למניעת מפגעים, תשכ"א-1961, מכתבי התראה טרם נקיטת הליכים פלילים (במסגרת של קובלנה פלילית) נגד החברות ונושאי משרותיהן. מכתבים אלה נשלחו לחברות אל-על, אוורגין וק.א.ל. בהתאם להוראות החוק נשלחו ההתראות גם לרשות האחראית על ביצוע חוקים אלה – המשרד להגנת הסביבה.
בתגובה למכתביה של מלר"ז הודיע המשרד להגנת הסביבה כי אין בכוונתו להתערב בהליכים שמנהלת מלר"ז ובכך בעצם נתן למלר"ז אור ירוק לפעול כנגד כל החברות אשר חרגו מסיפי הרעש המותרים.
 
קישורים ומידע נוסף
 
על רעש באתר רשות שדות התעופה
דוחות חודשיים של רשות שדות התעופה

עקבו אחרינו

 
בניית אתרים | עיצוב אתרים | קידום אתרים | כרטיס פייסבוק עסקי סטודיו רותם-בר: rotembarstudio.com