פעולות עיקריות

דף הבית >> אודות >> פעולות עיקריות

ניטור קרינה סביבתי מאנטנות סלולריות, מתקני חשמל וניטור קרינה מראדון

החל מחודש אפריל 2007 החלה מלר"ז בפעולתה בתחום ניטור הקרינה מאנטנות הסלולריות. מלר"ז מנסה זה מספר שנים במסגרת פעילותה מול המשרד להגנת הסביבה, הכנסת והועדות השונות ומול החברות הסלולריות ופורום החברות הסלולריות להגן על הציבור בישראל מפני הקרינה המופעלת ע"י קורנים שונים – מוקדי קרינה סלולרית, קווי מתח ומתקני חברת החשמל, מתקני חשמל במוסדות חינוך, מוסדות ציבור, מקומות עבודה ועוד.

מלר"ז מאמינה כי אין זה ראוי שחברות הסלולר והחשמל יבדקו באמצעות קבלניהן/עובדיהן את הקרינה שהן יוצרות, אלא שגוף חיצוני ובלתי תלוי יבדוק זאת. מלר"ז הינה גוף חיצוני, מקצועי ובלתי תלוי המסוגל לבצע בדיקות אלו עבור הציבור. מלר"ז מחויבת לציבור מאז ייסודה בשנת 1961 (למעלה מ-46 שנים) לפעול למענו בשקיפות מלאה. כל בדיקותיה תפורסמנה ON LINE באתר אינטרנט מיוחד שהקימה לצורך כך.

החל מחודש אפריל 07' יצאה מלר"ז לבדיקת הקרינה ממוקדים סלולריים (אנטנות). השירות ניתן הן לעיריות לבקשת ראש העירייה ונציגיו הבכירים בתחומי עירו, במוסדות הציבור והן לבקשת משרדי הממשלה השונים. לצורך ביצוע בדיקות אלו רכשה מלר"ז ציוד והכשירה בודקים מוסמכים בשיתוף המשרד להגנת הסביבה בעלויות של מאות אלפי שקלים. כל פעילויותינו מבוצעות ע"י בודקים מוסמכים המאושרים ע"י המשרד להגנת הסביבה ובמימון הפורום הסלולארי. מוסכם על החברות הסלולאר כי בכל אתר שבו תתגלה חריגה ולו הקלה ביותר - חריגה זו תתוקן לאלתר ע"י החברות הסלולאר. לצורך בקרת הפיקוח על עובדי מלר"ז הוקמה ועדה מקצועית חיצונית מיוחדת המורכבת ממומחים בעלי שם, שאינם מעובדי מלר"ז, להדק ולהגביר את המקצועיות בתהליך הניטור וכן לערוך מחקר פיתוח בתחום הניטור. אנו מאמינים כי על פי עיקרון "המזהם משלם", חברות היוצרות זיהום כלשהו חייבות לממן את ניטורו.

כמו כן, העמותה מבצעת ניטור קרינה ממתקני חשמל וניטור קרינה מראדון, והיא המעבדה היחידה במדינת ישראל שיש לה אישור של הרשות להסמכת מעבדות.

 

מחזור במגדלי משרדים

פרויקט חברתי, תעסוקתי וכלכלי זה משלב, תמורת שכר הוגן, עובדים בעלי צרכים מיוחדים במעגל התעסוקה תוך כדי עשייה למען הסביבה. הפרויקט החל לפני כשלוש שנים ומתקיים בעשרים מגדלי משרדים בגוש דן: מגדלי עזריאלי, טויוטה, אמות משפט, ניפ, שער העיר, התאומים, מגדלי בסר וכן באוניברסיטת בר אילן. 

העובדים, אשר להם נבנו עגלות משא מתאימות שיקלו על עבודתם, פוקדים את המשרדים ואוספים את החומרים ברי מחזור כגון: נייר לבן, נייר גרוס, מכלי דיו למדפסות, טונרים ומכלי משקה. בכל בניין בו אנו עובדים אנו אוספים אף סוללות ישנות המועברות לאתר הפסולת המסוכנת ברמת חובב. החומרים ברי המחזור הנאספים ע"י העובדים נמכרים לחברות מחזור, המכירה נועדה לפתח במדינה שוק כלכלי ולממן את פעילות העובדים. וכך נוצר מקור הכנסה נוסף המממן חלקית את עלויות ההפעלה.

כשהחל הפרויקט היתה כמות האיסוף החודשית הממוצעת כמאות ק"ג לחודש וכיום הצלחנו לאסוף למעלה מ-30 טון לחודש! בפרויקט מועסקים כיום 7 עובדים: רכז המחזור ו-5-6 עובדים בעלי לקויות שונות הסובלים מהלם קרב, תסמונת דאון, סכיזופרניה ועוד. לצערנו, הפרויקט עדיין אינו מיוצב כלכלית ואינו נתמך כלכלית ע"י שום גורם רשמי במדינה.  לשמחתנו, קיבלנו עד עתה תמיכה כלכלית מחברות אמניר, MIU ואגן מכתשים – ועל כך יבורכו התומכים. 

הנהנים מהפרויקט הם אלפי עובדי המשרדים אשר ניתנת להם האפשרות למחזר ולתרום לשמירת איכות הסביבה ללא עלות וללא מאמץ, וכן אנשים בעלי צרכים מיוחדים שמפעל זה מאפשר את שילובם בחברה  ובמעגל התעסוקה, עובדים המקבלים שכר הוגן - מעל מינימום השכר שקבע המחוקק.

 

קו הרעש

למלר"ז שרות ייחודי לטיפול בבעיות רעש של מזגנים, מדחסים, גני-אירועים, מוסיקה ועוד. הטיפול נותן מענה מנהלי, משפטי ואקוסטי למפגעי רעש נייחים מקומיים לטיפול במפגעי רעש. הכנסו לצפות מהם שלבי הטיפול בבעיות רעש על ידי המוקד.

 

 פעולות עבר

   

צמצום זיהום האוויר מכלי רכב באמצעות רכבי גז

מלר"ז מקדמת שימוש בדלקים חליפיים  ובטכנולוגיות חכמות שיגרמו להפחתת זיהום האוויר. אחד האמצעים הקיימים כיום לטיפול בנושא צמצום זיהום האוויר מכלי רכב (בנוסף לרכב ההיברידי והרכב החשמלי המתאימים לרכבים חדישים ביותר) הוא המעבר לרכב המונע בגז בישול המזהם עד 50% פחות מרכב המונע בסולר/בנזין. מלר"ז כינסה יום עיון מקצועי בנושא ובעקבותיו הקימה פורום לצמצום זיהום האוויר באמצעות רכב מונע בגז. שותפים לפורום שהוקם הם אנשי מקצוע, חברות גז, יבואני רכב, מתקיני ערכות הסבה לגז והשלטון המקומי. מטרת הפעילות היא לקדם את העברת חלק מצי הרכב (צי הרכב הישן – מונה מעל ל - 2,000,000 כלי רכב) במדינת ישראל, לשימוש בגז. במדינות גדולות באירופה ובאסיה כבר הופעלו כלי הרכב בגז בישול ונמצא שהם מזהמים פחות את הסביבה. בנוסף יביא לחסכון כלכלי למדינה ולהפחתת זיהום האוויר. 

מלר"ז קיימה לפני כשנתיים את יום העיון הראשון בנושא ניידות הניטור מרכב "על אם הדרך" והיא מתחילה לארגן את יום העיון השני. במקביל מתכוונת מלר"ז להפעיל פורום רב מקצועי לשמירה על האוויר אותו אנו נושמים בארץ. מלר"ז מבקשת לקדם את נושא השימוש בדלק גז הבישול וכן את השימוש בגז הטבעי בישראל. בכלל זה היא מבקשת לקדם את נושא צנרת הולכת הגז הטבעי לתחנות הדלק. 

 
     

מסע פרסום לסגירת מרכזי הערים לכלי רכב מזהמים

15,000 אזרחים הביעו תמיכה טלפונית למען סגירת מרכזי הערים בפני כלי רכב מזהמים, בקמפיין פרסום שהפיקה מלר"ז בתחנות הרדיו הארציות.  עצומה זו נשלחה לראשי הערים הגדולות בארץ ולמשרדי הממשלה הנוגעים בדבר. בעקבות היענות הציבור לעצומה החלה מלר"ז לפעול בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה להכנת תכנית לקידום ולהחלת חוק שיאסור על כניסת כלי רכב מזהמים למרכז העיר המזוהם. 

תביעות נגד מפעלים מזהמים

למלר"ז מעמד מיוחד בחוק המאפשר לה לתבוע מפעלים אשר, בניגוד לחוק, מזרימים מתכות כבדות ומסוכנות לבריאות האדם למערכת הביוב. מפעלים אלו נבדקים ע"י איגוד ערים דן לביוב ולאיכות הסביבה והרשויות המקומיות, אך כמעט דבר לא נעשה כדי למנוע את הזיהום שמגיע לים ולצרכי ההשקיה לחקלאי הנגב. בעקבות הפעילות המשפטית הצלחנו למנוע עד כה משלושה מפעלים להמשיך ולזהם.

סיוע לתושבים בצומת קפלן בפתח-תקוה בסילוק מפגע רעש

מלר"ז סייעה בשנת 2002 למאבקם של תושבי רחוב קפלן בפתח-תקווה בהרחבת צומת קפלן-ז'בוטינסקי. תוצאת פעילות ההרחבה גרמה למטרדי רעש לתושבי הסביבה. בעקבות התערבות מלר"ז נענתה העירייה, והקבלן המבצע נדרש לבצע מדידות רעש ולהתקין אמצעים אקוסטיים להורדת מפלסי הרעש. 

ניידת למדידת זיהום אוויר מכלי רכב

מלר"ז הפעילה מאוגוסט 2002 ניידת למדידת זיהום אוויר מכלי רכב, שהתמקמה בצידי הכבישים ועצרה כלי רכב לבדיקה. ניידת זו נרכשה בשיתוף הרשויות המקומיות תל אביב-יפו, רמת-גן, פתח-תקווה ובני-ברק. ניידת ניטור זו אכפה את תקנות איכות האוויר על כלי הרכב. צוות הניידת בדק את האוויר הנפלט מכלי הרכב ו"הוריד מהכביש" כלי רכב שזיהמו את האוויר מעבר לתקנות המורשות בחוק. על בעלי כלי רכב אלו חל איסור נסיעה מוחלט, ועליהם לתקן את רכבם לאלתר. לאחר התיקון מחויבים בעלי כלי הרכב לעבור בדיקה נוספת אצל צוות הניידת.  

 

הניידת שירתה את תושבי הערים השותפות וכלל ציבור הנהגים הנעים בכבישים אלו. התרומה לציבור היא בצמצום זיהום האוויר הנפלט מכלי הרכב ובהעלאת המודעות לנושא זה ולפעילות שניתן לבצע בנושא.  כ- 6,000 כלי רכב נבדקו בשנה, שמהם כ-10% נמצאו כמזהמים מעל התקנים המותרים. מלר"ז רואה בזיהום האוויר מכלי רכב בישראל תופעה הולכת ומחריפה, מאחר ומחקרים מצביעים על מאות מקרי מוות הנגרמים מריכוזים גבוהים של מזהמי אוויר, בעיקר מכלי רכב. החל משנת 2007 הניידת עבדה במתכונת של שיטור משולב – בשיתוף פעולה מלא ובפיקוד  משטרת- ישראל.

ערים רבות מזוהמות בישראל כתוצאה מהאוויר המזוהם הנפלט מכלי רכב, ומלר"ז אף קידמה את הפעלת הניידת בירושלים.  מטרתה של מלר"ז בתחום זה הייתה להכפיל את מספר הניידות, שעות הבדיקה וטכנולוגיית הבדיקה על מנת להעצים את כמויות כלי הרכב הנבדקים, מ- 6,000 כלי רכב במשמרת בשנה ל-10,000 כלי רכב במשמרת אחת, ומפעילות של משמרת אחת עם ניידת אחת לפעילות של שתי משמרות עם 4  - 5 ניידות בשתי משמרות, ובכך לבדוק על אם-הדרך את רוב כלי הרכב הפוטנציאליים המזהמים במדינה.  

שותפיה העיקריים של מלר"ז בניהול והקמת הפרויקט הם: הערים תל-אביב יפו, פתח-תקווה, רמת-גן ובני- ברק, המשרד להגנת הסביבה, משטרת ישראל ומשרד התחבורה. 

עקב העדר מימון הרשויות והמשרד להגנת הסביבה, הפרויקט הוקפא במהלך 2012. מלר"ז תקווה אמיתית כי פרויקט חשוב זה ימצא תורמים וישוב לכבישי הארץ, במטרה לצמצם את זיהום האוויר הנגרם מתנועת הרכבים".

 

עקבו אחרינו

 
בניית אתרים | עיצוב אתרים | קידום אתרים | כרטיס פייסבוק עסקי סטודיו רותם-בר: rotembarstudio.com