חפש
- מלר"ז (ע"ר)
המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל 
phone3, phone, contact, telephone, support, call
03-5250038
דף הבית >> חדשות ואירועים >> בלילה לא ישנים- וביום סובלים: אין מנוחה לתושבי ראש העין.

בלילה לא ישנים- וביום סובלים: אין מנוחה לתושבי ראש העין.

כשאומרים לכם לחשוב על טיסה, מה עולה לכם בראש? סביר להניח שמבלי לדעת אתם כבר מתכננים את החופשה הבאה שלכם, בטן-גב, נופים חדשים, והמון פינוקים!
אם תשאלו את תושבי ראש העין, כנראה שהתשובה תהיה שונה, ומאוד: חוסר שינה ורעש חזק בלתי פוסק, הם מנת חלקם כבר פרק זמן לא קצר עקב המגורים בסמיכות לנתיב נחיתת המטוסים במסלול 21- בו נעשה שימוש מוגבר.
 

צילום: יוסי קנירש


קצת נתונים:
מעיון בנתוני הנחיתה של חודש שיוני, נראה כי מסלולים 12 ו-21 הפכו למסלולי נחיתה עיקריים. במסלול 21 בוצעו 2,232 נחיתות, ועל מסלול 12 - 2,441 נחיתות. על מסלול 26 נחתו 1,417 מטוסים, ואילו ב מסלול 30 נחתו 1,291 בלבד.
השימוש המוגבר במסלול 21 מתאפשר, בין היתר, מכוח תבנית תפעול חדשה שפרסם מנהל רשות התעופה האזרחית, המאפשרת שימוש במסלול 21 גם בלילות ובסופי השבועהשלב הבא שעליו שוקדות כעת הרשויות- הוא הפיכת מסלול 21 למסלול נחיתה ראשי במסגרת התמ”א.

בתשובה לשינוי בתדירויות הנחיתה שגברו במסלול 21, ראשות שדות התעופה הצדיקה את החודשים האחרונים, במאורעות כגון: מתיחות בטחונית בשל אירוע האירוויזיון שהתקיים בארץ, מתיחות בטחונית בדרום, תקלה בקליטת אותות GPS, ושיפוץ מסלול 30.

התושבים דורשים ליישם את הפעילות בנתיב האוויר הנקרא "עוקף ראש העין", ובכינויו: מסלול "נמים", אשר לדבריהם יצמצם את הרעש ממנו סובלים תושבי ראש העין, יחד עם חיסכון בזמן ובדלק, בדרך אל חיים שלווים ובריאים יותר של התושבים.

 

ממשרד התחבורה נמסר: "השימוש בנתיב נחיתה "עוקף ראש העין" לא מיושם משיקולים בטיחותיים למרות שהנושא נשקל מעת לעת. ההנחיות הכלליות להפעלת שדה נתב"ג הניתנות על ידי מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), נועדו לאפשר הפעלה בטוחה של השדה תוך שמירה על חלוקה הוגנת בנטל הרעש בין התושבים המתגוררים סביב נתב"ג, דבר הנבחן על ידי ועדה ציבורית אחת לשנה.
 

עם פתיחת מסלול 21 , לפני כחמש שנים, קבע מנהל רת"א תנאי הפעלה מקלים ובכללם הגבלת נחיתות בשבתות וחגים על מסלול 21. זאת, למרות שלא נגזרו מהוראות התמ"א. תנאים מקלים אלה נועדו לאפשר הסתגלות לכל מי שנחשף לראשונה לנחיתות על מסלול 21 . יצוין כי תבנית התפעול שקבע מנהל רת"א קובעות עקרונות לפעילות שדה התעופה, תוך מתן גמישות תפעולית לרש"ת.

בשנים האחרונות, עם גידול הפעילות בנתב"ג, וכדי לשמור על הגינות כלפי תושבים הגרים סביב השדה אך בסמיכות למסלולי נחיתה אחרים עלה הצורך לערוך תיקון בהוראות תבנית התפעול המבצעי שנכנס לתוקף בחודש מאי האחרון. תיקון זה נדון כיום בפני הערכאות משפטיות והשיח בנושא לרבות כל התייחסות בנושא נעשה במסגרת הליכים משפטיים אלו בלבד". (כפי שהופיע ב mynet ראש העין | בכתבתו של מתן דויטש | 18.8.19 )

מדברי התושבים, כפי שהגיבו באתר mynet | חדשות ראש העין:
כתושב ראש העין שרעש המטוסים מעל לראשנו 24/7 , לא ברור לי איזה שיקולים בטיחותיים מונעים את הפעלת " מסלול עוקף ראש העין " . רק לפני מספר ימים פורסם בעיתון דה - מארקר שהמסלול הקיים חשוף לאיומים והוא נמצא מעל אזורים מסוכנים . לשינוי מסלול גישה לנחיתה מעל ראש העין ושימוש ב GPS אין כל השפעה על " חלוקת הרעש " בין הישובים סביב שדה התעופה . לכן מר פלשדו , תן תשובות עינייניות ואל תתחבא מאחורי בית המשפטץ. (Hadar Yacobovitz )

"ישראל כץ פתח את השמיים.. רק מה.. הוא שכח לבדוק האם נתב"ג בנוי לעומסים האלה..וגם שכח לדאוג לכך שהתושבים סביב לשדה לא יסבלו. אני גרה ליד מסלול ההנמכה לנחיתה למסלול 12. אינני יודעת מה מדיניות חלוקת הנחיתות היום.. אבל מה שקורה כיום.. החל משעה אחת בלילה ועד שמונה בבוקר לערך.. בשבתות ובחגים.. כל הנחיתות מופנות למסלול 12. רעש מטוסים פוגע בבריאות אפילו אם הוא לא מעיר מהשינה..וכך רשות שדות התעופה..מתוך רצון לשאת חן בעיני ההמונים.. ומתוך תאוות בצע..שמה קצוץ על בריאותם של אלו הגרים מסביב לשדה התעופה. בכל העולם במדינות מתוקנות אין נחיתות בלילה.. רק במדינת העולם השלישי ..ישראל. רועדות פה השמשות מדי לילה בשעות הקטנות של הלילה. אני בטוחה שמנהלי רת"א לא גרים לאורך המסלולים.” (Rivka)

תושבי ראש העין ממשיכים להפגין ולהשמיע את קולם, על מנת שגם הם יוכלו לממש את זכותם לשקט, ולשמור על בריאותם

אתם לא לבד:
"מוקד הרעש
של מלר"ז מייעץ לכל אזרחי המדינה ללא תשלום ומאפשר לכם לשכור ייעוץ של עורך דין או מגשר מומחה.
מעבדת הקרינה של מלר"ז הינה המעבדה היחידה בישראל המאושרת על ידי הרשות הלאומית להסמכת מעבדות ואגף הקרינה במשרד להגנת הסביבה.


צלצלו אל מספר: 03-5250038 ונשמח לספק לכם ייעוץ מקצועי ומשפטי ברמה הגבוהה בישראל

 

עקבו אחרינו

Facebook
טלפון   03-5250038        פקס  03-5250037        דוא"ל   malraz@malraz.org.il   מעודכן ליום: 15.09.19

המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל - מלר"ז (ע"ר)